Mademoiselle

Czołówka

Tytuł oryg.:
Mademoiselle
Rodzaj:
Film
Kraj produkcji:
USA
Rok produkcji:
1966
Reżyseria:
Tony Richardson
Montaż:
Sophie Coussein, Anthony Gibbs
Operator:
David Watkin, Anthony Gibbs
Obsada:
Jeanne Moreau, Ettore Manni, Keith Skinner, Umberto Orsini
Czas trwania:
102 min.

Opis filmu

Bo to zła kobieta była… Surowa, wyniosła stara panna, żyjąca w czystości i cnocie Mademoiselle (Jeanne Moreau) jest nauczycielką we francuskiej wiosce. Mieszkańcy trochę się podśmiewają z tej świętej dziewicy, ale generalnie darzą ją szacunkiem i uznaniem. Ale to właśnie Mademoiselle podpala obejścia, sprowadza powódź, truje zwierzęta gospodarcze arszenikiem. Nie pada jednak na nią choćby cień podejrzenia o te bulwersujące wieś uczynki. Cały gniew tubylców kieruje się w stronę włoskiego imigranta o imieniu Manou (Ettore Manni), który pracuje w lesie jako drwal. Nie dość, że obcy, to jeszcze kobieciarz, za którym szaleją okoliczne panny i mężatki. Skrycie pożąda go również główna bohaterka. Dlaczego dobra Mademoiselle jest zła? Czy to konsekwencja stłumionej seksualności? Wyraz sadomasochistycznych skłonności? Bunt przeciwko roli społecznej? A może, po prostu, kobieta jest diabłem?

Scenariusz do filmu Tony’ego Richardsona napisał Jean Genet, znakomity francuski dramaturg („Balkon”), pisarz („Dziennik złodzieja”) i skandalista. Demaskator prawdziwej natury człowieka skrytej za fasadą konwenansów i hierarchii, piewca homoerotycznych namiętności. Nie były one także obce Richardsonowi, warto więc zwrócić uwagę, jak jest tutaj fetyszyzowane ciało Manou. Natomiast w postaci Mademoiselle dostrzec można protoplastkę „pianistki” z powieści Jelinek i filmu Hanekego.

Szczegóły

She did it because she was evil… A strict, strait-laced old maid, living in purity and virtue, Mademoiselle (Jeanne Moreau) is a teacher in a French village. The residents like to poke a little fun at this holy virgin, but they generally treat her with respect and appreciation. But it's actually Mademoiselle who is setting fires, causes a flood, and poisons their animals with arsenic. However, no one suspects her of having anything to do with the disturbing things that have been happening. All of the locals' anger is aimed at an Italian immigrant named Manou (Ettore Manni), who works in the forest as a lumberjack. It's not enough that he's a foreigner, but he's also a womanizer who is driving all the local women - single and married - crazy. Our protagonist also secretly desires him. Why does the good Mademoiselle behave so badly? Is it the result of repressed sexuality? Is it an expression of sadomasochistic tendencies? Is it rebellion against her role in society? Or is the woman simply the devil, perhaps? The screenplay for Tony Richardson's film was written by Jean Genet, the well-known and controversial French playwright (The Balcony) and writer (The Thief's Journal). He unmasked the true nature of human beings hidden behind a facade of conventions and hierarchies, and he wrote about homoerotic passion. Richardson was also aware of these things: just pay attention to the fetishization of Manou's body. However, in the character of Mademoiselle, you can see something of a prototype for the piano teacher from Elfriede Jelinke's story and Michael Haneke's film.

Oceń film




Galeria